پورتال همایش ها و سمینارهای ....
  • صفحه اصلی
  • سایت دانشگاه
  • آرشیو همایش ها
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
  4. مقاله بررسی تطبیقی و شناخت ماهیت كاتارسیس تراژدی مدرن در نمایشنامه‌های « مرگ در پاییز» و « نزول اورفیوس»
عنوان رویداد : پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
تاریخ برگزاری : 27 آبان ماه 1399

بررسی تطبیقی و شناخت ماهیت كاتارسیس تراژدی مدرن در نمایشنامه‌های « مرگ در پاییز» و « نزول اورفیوس»

Comparative study and understanding of the modern nature of tragedy catharsis in the plays "Death in Autumn" and "The Descent of Orpheus"
نویسندگان :

مهدیه مشایخی ( دانشگاه گیلان ) , محمود رنجبر ( دانشگاه گیلان ) , فرزانه آقاپور ( دانشگاه گیلان )

دانلود فایل   

چکیده

دهه پاياني قرن نوزدهم را شروع رسمي تراژدي نوين ناميده‌اند. در اين دوره با ظهور «هنریک ایبسن» تراژدی مدرن با مفاهیم و ساختاری تازه در برابر تراژدی کلاسیک یونانی قرار گرفت و تا به امروز در شکل‌های گوناگون به کار خود ادامه داده است. تراژدی مدرن تصوير شرایط غربت، بيگانگي و تنهایی و به طور کلی فردیت خاص انسان معاصر را نشان مي‌دهد، ولي تراژدی کلاسیک سرشار از مفاهیم آمیخته به جبر خدایان و شأن قهرمانی است. تراژدي در دو دوره زمانيِ کلاسیک و مدرن با تمام افتراق در روساخت و ژرف ساخت از يك ويژگي اساسي و مشترك به نام کاتارسیس بهره مي‌جويند. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی با نگاهي اجمالي به تطور تراژدی در تاریخ درام ادبیات غرب، به ماهیت کاتارسیس در بسترهای متفاوت کلاسیک و مدرن مي‌پردازد. سرانجام با واکاوی نمايشنامه «نزول اورفیوس» از تنسی ویلیامز و «مرگ در پاییز» از اکبر رادی تلاش كرده است تا از رهیافت آن، ویژگی‌های مشترک کاتارسیس را در دو بستر فرهنگی متفاوت نشان دهد. هدف ديگر اين پژوهش تطبيقي، تأمل در شناخت بازتاب دقيق حضور تراژدي مدرن در این دو اثر است. نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد کاتارسیس در هر دو اثر بر پایه امیال و احساسات درونی کاراکترهای مورد بررسی شکل می‌گیرد. رویکرد‌های قهرمان این دو اثر به عنوان نمونه‌ای از انسان‌ها غریبِ تراژدی مدرن در سيطره ساختارها و قوانین جبری ایجاد شده هستند و تسلطی بر کنش بیرونی خودشان ندارند.

کليدواژه ها

تراژدی مدرن، کاتارسیس، اکبر رادی، تنسی ویلیامز

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مهدیه مشایخی , 1399 , بررسی تطبیقی و شناخت ماهیت كاتارسیس تراژدی مدرن در نمایشنامه‌های « مرگ در پاییز» و « نزول اورفیوس» , پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

برگرفته از رویداد



پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
تاریخ برگزاری : 27 آبان ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی تطبیقی عنصر درونمایه در داستان های کودکانه مهدی آذریزدی و کامل الکیلانی
  • عبیدی شاعری از گُلزَمینِ سُهروَرد، در بنگال
  • بازتاب شخصیت زن در گنبد زرین هفت پیکر نظامی
  • ارتباط مفهومی مضامین در عرفان نظری
  • نقش کوچ نشینان در قدرت و انتقال آن در جامعه با بررسی رمان «عبور از باغ قرمز» جواد مجابی
  • بررسی مؤلّفۀ آزادی در سیمای دو زن؛ شیرین، در خسرو و شیرین نظامی، بانوگشسپ در گشسپ نامه
  • واسازی؛ برهم ریزی طرح واره های قالب مند تحلیل موردی: سیاق نوشتاری مثنوی مولوی
  • تحلیل داستان رستم و شغاد بر اساس نقد کهن‌الگویی یونگ
  • عشق و تلقی های مختلف از آن در دیوان حافظ (با ابتناء بر رویکرد ساخت شکنی)
  • گیسوری، جادوی مو
  • تماس با ما


    آدرس: اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران اهواز
    شماره‌های تماس:
    ۳۳۳۳۰۰۱۹-۳۳۳۳۰۰۱۱-۰۶۱
    نمابر: ۳۳۳۳۲۰۲۴

    اداره روابط عمومی :
    شماره تماس :  ۳۳۳۳۵۸۶۰  - ۰۶۱
    پست الکترونیک : Public@scu.ac.ir
     

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)