پورتال همایش ها و سمینارهای ....
  • صفحه اصلی
  • سایت دانشگاه
  • آرشیو همایش ها
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
  4. مقاله شناسایی عوامل آموزشی مؤثّر در افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه بجنورد در برنامۀ درسی «زبان فارسی عمومی»: ارایۀ مدل مفهومی
عنوان رویداد : پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
تاریخ برگزاری : 27 آبان ماه 1399

شناسایی عوامل آموزشی مؤثّر در افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه بجنورد در برنامۀ درسی «زبان فارسی عمومی»: ارایۀ مدل مفهومی

Identification of Effective Educational Factors on the Student s Graduation in Bojnord University Students Lessons in "Persian Language": Conceptual Modeling
نویسندگان :

امید وحدانی فر ( دانشگاه بجنورد ) , علی محمّدزاده ابراهیمی ( دانشگاه بجنورد )

دانلود فایل   

چکیده

زبان فارسي به منزلۀ یکی از سرفصل های مهمّ درسی نظام آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی، نقش مهمّی در حفظ و گسترش فرهنگ و آشنایی با معارف ایفا می کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل آموزشی مؤثّر در افت تحصیلی در برنامۀ درسی «زبان فارسی عمومی» دانشجویان و ارائۀ یک مدل مفهومی برای آن انجام شد. جامعۀ آماری کلّیۀ دانشجویان ورودی 1397 مقطع کارشناسی دانشگاه بجنورد که درس «زبان فارسی عمومی» را ثبت نام کرده بودند، تشکیل می دادند. روش پژوهش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با اساتید و همچنین دانشجویانی که در ترم مذکور در درس «زبان فارسی عمومی» مردود شده بودند، جمع آوری شد. نتایج نشان داد عوامل آموزشی مؤثّر بر افت تحصیلی درس مذکور در 7 دستۀ کلّی شامل محیط آموزشی، منبع یادگیری، امکانات آموزشی، روش ارزشیابی، روش تدریس و فعّالیّت های کلاسی، روش یادگیری و نگرش و علاقه، جای می گیرند. بر اساس مدل مفهومی پیشنهادی پژوهشگران، هر یک از عوامل هفت گانۀ ذکر شده تأثیر مستقیم بر افت تحصیلی دارند. علاوه بر آن، محیط آموزشی از طریق تأثیری که بر منبع یادگیری، روش ارزشیابی، نگرش و علاقه و روش یادگیری دارد، به صورت غیرمستقیم نیز بر افت تحصیلی مؤثّر است. منبع یادگیری نیز می تواند به صورت غیرمستقیم از طریق تأثیر بر روش ارزشیابی، نگرش و علاقه و روش یادگیری بر افت تحصیلی مؤثّر باشد. علاوه بر این، نگرش و علاقه از طریق تأثیری که بر روش یادگیری دارد، به صورت غیرمستقیم نیز بر افت تحصیلی مؤثّر است. در نهایت، روش ارزشیابی می تواند به صورت غیرمستقیم از طریق تأثیر بر نگرش و علاقه بر افت تحصیلی مؤثّر باشد.

کليدواژه ها

افت تحصیلی، زبان فارسی عمومی، عوامل آموزشی، دانشجویان دانشگاه بجنورد.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
امید وحدانی فر , 1399 , شناسایی عوامل آموزشی مؤثّر در افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه بجنورد در برنامۀ درسی «زبان فارسی عمومی»: ارایۀ مدل مفهومی , پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

برگرفته از رویداد



پانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی
تاریخ برگزاری : 27 آبان ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • تحریفِ گفتمان‌محورِ تاریخ جنبش جنگل در رمان دختر رعیت
  • پاره ای از وامگیری های «صالح حسینی» از ادبیات کلاسیک فارسی
  • بررسی ویژگیهای اقلیمی خوزستان در شعر هرمز علی پور
  • تحلیل هویت ایرانی در داستان‌های جلال آل‌احمد
  • بررسی و تحلیل شیوه های آموزش زبان فارسي به گویشوران زبان عربی؛ نمونه موردی مجموعه كتاب هاي "آموزش نوين زبان فارسي" از احسان قبول
  • شگردهای محاکاتی (تشبیه و تمثیل) در زبان بلاغی مرصادالعباد
  • بررسی وجوه زیبایی شناسانه بکار گیری تعریض درآثارعمران صلاحی
  • بررسي تصحيح و ترجمة ابياتي از مولوي در ترجمه‌هاي نيکلسون و آربري
  • واکاوی کارکردهای بلاغی و منظورشناختی حاصل از نقض اصول همکاری گرایس در نفثه‌المصدور
  • زمان در اسرار التوحید
  • تماس با ما


    آدرس: اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران اهواز
    شماره‌های تماس:
    ۳۳۳۳۰۰۱۹-۳۳۳۳۰۰۱۱-۰۶۱
    نمابر: ۳۳۳۳۲۰۲۴

    اداره روابط عمومی :
    شماره تماس :  ۳۳۳۳۵۸۶۰  - ۰۶۱
    پست الکترونیک : Public@scu.ac.ir
     

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)